Přeskočit
Albert logoAlbert logo

Vítejte!

Můj profil
0
Menu
LETÁKYRECEPTY
MŮJ ALBERT
NewsroomTiskové zprávyČaj každý den

Newsroom

Informační servis společnosti Albert ČR

Pro média
Zdravě a udržitelně
Náš příběh
Zajímá vás

9. listopadu 2023

6 z 10 Čechů a Češek si dá čaj každý den. Vede ovocný, na oblibě získávají bylinky, ukázal průzkum

Podle exkluzivního průzkumu* obchodů Albert je Česko téměř přesně na půl rozdělené na příznivce kávy (53 %) a čaje (47 %). Ten si dá každý den až 60 % dotázaných, nejčastěji ráno. Nejoblíbenější jsou čaje ovocné, což potvrzují i prodejní data. Sezóna největší poptávky po čajích začíná s klesajícími teplotami za okny. Polovina Čechů a Češek si totiž šálek čaje dává ráda na zahřátí.

Češi si dopřávají čaj rádi a často. Podle aktuálního průzkumu obchodů Albert si alespoň jednou denně zalije šálek čaje 56 % lidí, ženy přitom o trochu častěji než muži. Každý čtvrtý Čech ochutná čaj alespoň jednou za týden, zatímco pouhé jedno procento respondentů nepije čaj vůbec.

Nejčastěji lidé v Česku sahají po hrnku čaje hned ráno (39 %) nebo během dopoledne (18. %) Rovná čtvrtina Čechů si čaj dopřává večer či těsně před spaním. V těchto případech se zpravidla jedná o čaje bez kofeinu, ostatně jako svůj oblíbený druh čaje uvedlo z daleka nejvíce dotázaných (52 %) čaje ovocné. U stejné otázky** dále označilo 38 % respondentů černý čaj, 32 % pak bylinné nálevy a 18 % čaj zelený. Roiboos si nejraději dopřejí 3 % z nás, bílý a polozelený čaj neboli oolong zůstávají spíše okrajovou záležitostí (1 %).

Stupně vítězů patří ovocným, bylinným a černým čajům

Tyto trendy a preference potvrzují také prodejní data obchodů Albert. „Dva z pěti čajů prodaných v našich obchodech jsou různé druhy a příchutě ovocných. Druhé místo patří bylinným čajům, u kterých navíc pozorujeme meziročně největší nárůst poptávky, dále jsou v oblíbenosti našich zákazníků černé a zelené čaje,“ popisuje David Šátek, ředitel nákupu trvanlivých potravin.

Průzkum obchodníka dále ukázal, že Češi a Češky si pro čaj na přípravu domácího nálevu nejčastěji chodí do běžné obchodní sítě (73 %), někteří využívají služeb specializovaných prodejen (18 %), ale také lékáren (5 %).

Čajová sezóna v Česku kopíruje roční období, respektive počasí za okny. „Nejvíce čajů se v nákupních košících našich zákazníků objevuje přibližně od září do března s tím, že vrchol nastává kolem Vánoc,“ potvrzuje David Šátek a dodává: „Na podzim a v zimě je poptávka po čajích až čtyřnásobná oproti jarním a letním měsícům.“

Stovky položek a jedna velká novinka

Podzimní průzkum obchodů Albert se dotazoval také na to, proč lidé rádi pijí čaj**. Vůbec nejčastějším důvodem je, že jim zkrátka chutná (66 %). Šálek čaje si Češi dávají rádi také pro zahřátí (49 %), pro zdraví (23 %) nebo jako rituál (22 %). Zajímavé je, že čaj mají lidé rádi jak pro povzbuzení (10 %), tak pro uklidnění (10 %).

 

„Jsme rádi, že v Albertu můžeme nabídnout tak pestrou paletu čajů všech druhů a chutí. Jejich výběr se v průběhu roku mění, celkově ale mohou zákazníci vybírat z několika stovek položek včetně nové řady značky Perla, kterou už dobře znají ze sortimentu kávy,“ doplňuje David Šátek.

Značka Perla přináší čtyři kolekce sypaných i porcovaných čajů různých druhů. Patří mezi ně oblíbené ovocné kombinace, prémiové čaje z nejkvalitnějších lístků i čaje s certifikací bio.

* Průzkum na reprezentativním vzorku 512 respondentů proběhl v září 2023. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.