Hlávkové zelí

Martinská husa, zelňačka ani vepřo-knedlo by bez něj nebyly tím, čím jsou. Zelí u nás má ideální podmínky pro pěstování a stalo se proto neodmyslitelnou součástí národní kuchyně s obrovskou pokladnicí lidových receptů. Na jihu Evropy jsme se inspirovali plněnými zelnými listy, na východě zase ruským borščem a segedínským gulášem u Maďarů. V souladu se zdravými trendy si zelí stále častěji dáváme i zasyrova v čerstvých salátech, kdy můžeme naplno využít jeho skvělé účinky na náš organismus. Kromě vitamínu C totiž zelí obsahuje také více než 50 zdraví prospěšných bioaktivních složek. A vápník dovede doplnit stejně účinně jako mléko. Víte, že stogramová porce čerstvého zelí doplní denní porci vitamínu K pro dospělého člověka? Hlávka zelí je navíc velmi stará zelenina, fasovali ji už dělníci při stavbě Velké čínské zdi jako součást naturální odměny.

 

brokoliceBrokolice

Hledáte-li spojence pro dietní režim, můžete se rozhodně spolehnout na brokolici. Obsahuje minimum kalorií, zato je bohatá na vitamín C a K, minerální látky a samozřejmě vlákninu. Dokáže náš organismus ochránit proti toxinům a volným radikálům, snižuje riziko nádorových onemocnění, podporuje látkovou výměnu i činnost srdce. Brokolice se může jíst i zasyrova. Častěji se ale vaří, dusí, zapéká i smaží. Vychutnáte si ji v krémové polévce i husté zeleninové směsi, obalovanou jako květák, zapečenou se sýrovou omáčkou i křupavou v asijském stir fry.

peceny kvetak

Pečený květák s kari

 

 

 

 

 

kvetakKvěták

Lidově řečený „karfiól“ je stálice české kuchyně, která má velmi všestranné využití. Ceníme si ho pro obsah vitamínu C a především vápníku. Příznivě působí na trávení a cévní soustavu, není však vhodný pro osoby trpící dnou. Milovaná klasika je obalovaný květák. Je skvělý také v polévkách, placičkách a zapečené zelenině. Indická kuchyně květák často používá místo masa a kombinace s pálivým chilli nebo kari pastou rozhodně stojí za vyzkoušení. Kromě klasického bílého květáku existují i barevné varianty ve žluté, zelené i fialové barvě. Velmi esteticky vypadá odrůda romanesco, která má špičaté růžičky.

 

Kapusta

Bez kapusty se neobejde žádná podzimní polévka, skvěle se hodí k dušení i pečení dokřupava. Nasekanou kapustu můžete přidat k mletému masu do sekané nebo karbanátků nebo naopak mleté maso zabalit do kapustových listů a zapéct. V salátech se nekonzumuje syrová. Stačí ale pár minut povařit v osolené vodě, změkne a zbaví se i lehce nahořklé chuti. Někdejší Popelka pak bude na vašem talíři doslova zářit. Má se totiž čím pochlubit – obsahuje vitamíny B, C, E a K, kyselinu listovou a důležité minerály. Obsahuje ovšem také síru, kvůli které se u kapusty nedoporučuje nadměrná konzumace.

kapusta

Pečená kapusta s křenem

 

Pro svěže zelenou barvu vkládejte kapustu i brokolici až do vroucí vody a vařte krátce. Po uvaření ihned propláchněte studenou vodou. Vaření v páře je nejlepší, aby si růžičky květáku či brokolice uchovaly nejvíce vitamínů i pěkný tvar. Oloupaný brokolicový stonek můžete upravit na způsob chřestu nebo ho přidejte do odšťavňovače při přípravě zeleninové šťávy.