Za kořeny pokládáme především celer, mrkev, řepu, petržel, pastinák, kedluben, ředkev, tuřín, sladké brambory, křen i zázvor a každý z nich přímo překypuje živinami. Vzhledem k tomu, že rostou pod zemí, absorbují velké množství živin z půdy. Mají v sobě vysokou koncentraci antioxidantů, vitamínu C, B, A a železa. 

Pojídání kořenové zeleniny je také skvělý způsob, jak přijímat vlákninu a živiny spolu s jednoduchými sacharidy a sníst přitom relativně málo cukru. Dokáže uspokojit nutkavou touhu po sladkém, aniž bychom bombardovali tělo cukrem a obilovinami. Je bohatá na vlákninu, proto ji trávíme déle, a tak nám déle vydrží pocit nasycenosti. 

Většina kořenové zeleniny je k dispozici po celý rok. Její chvíle ovšem přichází právě teď v zimě, kdy z regálů zmizí lákavá nabídka té čerstvě dozrálé.

Vybrali jsme pro vás úplně obyčejné kousky: mrkev, petržel, celer a řepu. Koupíte je i v tom nejzapadlejším koutu země, ale my jsme je v receptech použili trochu jinak. V neobvyklé kombinaci či v překvapivém použití. A tak zahoďme předsudky a pojďme zpátky ke kořenům! 

Mrkev

Kořen: Přílohu k masu, kterou nepohrdnou ani muži, připravíte z mrkví nakrájených na špalíčky uvařených na skus. Slijte je a vhoďte do pánve s kouskem másla, lžící medu a citronovou šťávou a několika snítkami tymiánu. Vařte, až se začnou krásně lesknout. Na talíři je pak osolte a opepřete.
Omyté slupky vysušte a nadrťte na koření do polévky.
Nať: Efektní posypku na exotické saláty vytvoříte smícháním najemno nasekané natě s orestovaným strouhaným kokosem, sezamovým semínkem a trochou chilli. 

Petržel

Kořen: Uvařte očištěnou a nakrájenou petržel v mléce do měkka a rozmixujte s kouskem másla i s mlékem, ve kterém se vařila. Vmíchejte do bramborové kaše.
Nať: K očištěné a nahrubo nasekané nati přidejte česnek, olivový olej, citronovou šťávu a sůl. Rozmixujte a použijte na dochucení polévky.

Celer

Kořen: Úžasně šťavnatou zeleninu s výraznou chutí s karamelovými podtóny získáte upečením celeru v solném kabátě. Našlehejte bílek, smíchejte s hrubou solí a směs navršte na dobře očištěný neoloupaný celer na plechu. Pečte asi hodinu v troubě, sloupněte krustu a nakrájejte celer na plátky.
Nať: Celerovou nať i s listy a omytými slupkami dejte do vývaru. Listy můžete i usušit jako koření.

Řepa

Kořen: Syrová řepa je poměrně tvrdá a křupavá, stačí ji však nakrájet na tenké plátky a nechat poležet přes noc ve vinném octu s olivovým olejem a medem a nádherně změkne. S kozím sýrem pak vytvoří neodolatelný pár.
Nať: Listy z řepy po důkladném omytí zpracujte podobně jako špenát a stonky nasekejte nadrobno a použijte do rizota s červenou řepou místo řapíkatého celeru.