Zrádné tuky? Ano i ne.

Obsah tuku často bývá důvodem, proč se lidé ořechům vyhýbají. Ořechy ho skutečně obsahují velké množství, ale naštěstí se jedná o tzv. zdravé tuky, nenasycené mastné kyseliny, které naše tělo chrání před kornatěním tepen a infarktem. Jezte je proto střídmě a s rozmyslem, pak budou vašemu zdraví jen prospívat. Malá hrst ořechů například spolehlivě zažene tzv. vlčí hlad, který by vás o chvíli později donutil bezhlavě sníst cokoliv, jen abyste se nasytili. O pocit plnosti se postarají právě tuky a také bílkoviny, kterých mají ořechy také hodně.

 

Moderní je mouka i máslo

Aktuální trend zdravého stravování a bezlepkového pečení vynesl na výsluní ořechy v nové podobě. Dohladka namleté totiž dovedou nahradit pšeničnou mouku v řadě receptů a dají se použít i na zahuštění. Nejlepší je postupovat podle receptu, který je již rozpočítán na ořechovou mouku – vyzkoušejte recept na batátové brownie s mandlovou moukou. Pokud adaptujete klasický recept, uberte ze surovin část tuku, protože už samotné ořechy jsou docela olejnaté.

Pro ořechová másla je obsah tuku naopak výhoda. Oblíbená jsou jako pomazánka zastudena a při veganském pečení se s ní nahrazuje máslo.

 

Připravte si ořechová nemléka

Z ořechů se dá připravit i přirozeně bezlaktózové mléko, nebo spíše nemléko, protože je čistě rostlinného původu. Snadno si ho připravíte i sami doma. Mandle nebo lískové oříšky dejte namočit přes noc a poté je i s vodou, ve které byly namočené, co nejjemněji rozmixujte. Tekutinu přeceďte přes plátýnko a je hotovo. Využijte je na běžné pití, do kávy a samozřejmě také na pečení. Různé druhy jsou už běžně k dostání v obchodech. S mandlovým mlékem si podle našeho receptu upečete veganské skořicové rolky.

 

PISTÁCIE

Napomáhají dobré náladě, imunitě a nervovému systému. Spolu s mandlemi a kešu mají nejlepší poměr tuků a bílkovin, a proto jsou ideální volbou pro všechny, kteří chtějí shodit pár kilo.

 

LÍSKOVÉ OŘECHY

Pomáhají proti stresu, rozjasní vaši pleť a jsou významným zdrojem vitamínů B i E. Lisuje se z nich také jemný olej, ceněný mezi gurmány po celém světě. Zábavným faktem je, že ve starém Řecku se užívaly jako lék proti plešatosti.

 

VLAŠSKÉ OŘECHY

Ze všech ořechů mají nejvíce antioxidantů, které chrání buňky před poškozením i předčasným stárnutím. Jako jediné z ořechů jsou také zdrojem omega-3 nenasycených tuků.

 

KEŠU

Pokud se chcete na stará kolena vyhnout ztrátě paměti, dejte si každý den právě hrst kešu. Dopřejete si tím také nášup železa a zinku.

 

PEKANY

Křehká jádra s jemnou chutí se prodávají vyloupaná, protože skořápka je velmi tvrdá. V jazyku původních středoamerických indiánů dokonce pekan znamená „ořech, k rozbití jehož skořápky je potřeba kámen“.

 

MAKADAMOVÉ OŘECHY

Vychutnáte si je naslano i obalené v čokoládě. Spolu s pekany představují dvojici nejtučnějších, ale také nejlahodnějších oříšků. Makadamový olej je ceněný v potravinářství i pro přípravky na ošetření vlasů a pleti.

 

MANDLE

Obsahují velké množství antioxidantů. Ty se nacházejí hlavně ve slupce, a proto jsou neloupané mandle považovány za nutričně hodnotnější. Mají velký podíl vlákniny a jejich konzumace má příznivý účinek na střeva.

 

PARA OŘECHY

Tyto ořechy původem z Brazílie jsou nejbohatším přírodním zdrojem selenu, který posiluje naši imunitu a funkci štítné žlázy. Pět až šest para ořechů denně plně pokryje jeho denní dávku. Což se vyplatí pohlídat, protože selen potřebujeme také pro zdravé spalování tuků i pro ochranu nervového systému.

 

VYPLATÍ SE VĚDĚT

 
  • Nezapomínejte zařadit do jídelníčku mandle, když musíte vynechat mléčné výrobky. Jsou skvělým zdrojem kalcia.
  • Makadamy jsou náchylné ke žluknutí, proto je vždy rychle spotřebujte. Mandle i vlašské ořechy můžete skladovat podstatně déle.
  • Zatímco mandle snadno oloupete spařením ve vroucí vodě, lískové oříšky je potřeba opražit na pánvi nebo v troubě. Slupku potom setřete v prstech nebo utěrkou.
  • Říkáme jim také ořechy, ale kešu a pistácie jsou přísně vzato semena ovocných stromů.