×

Pro lepší výkon používají tyto stránky cookies. Setrváním na těchto stránkách a kliknutím na tlačítko „Potvrdit“ vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací zdePOTVRDIT


Naplňte aktovky skvělou výbavou i zdravou svačinkou

Připravte děti do školy

Učte své děti zdravému psaní, které se jim bude hodit pro celý život. S Albertem to hravě zvládnete. ​
Poradíme vám!

Počítejte s námi

PŘI NÁKUPU NAD 1 000 Kč
ZÍSKÁTE SVAČINOVÝ BOX
ZDARMA! - PRODLOUŽENO DO 30. 9. 2017

Akce je podmíněna nákupem alespoň jedné školní pomůcky. Akce platí v hypermarketech Albert do 30. 9. 2017 nebo do vydání zásob na jednotlivých prodejnách. Výdej dárku na informacích.

Proč se na psaní připravit ještě před první třídou?

Málokdo ví, že psaní předchází spousta složitých procesů. Tyto procesy se souhrnně nazývají motorika a zahrnují zkoordinovaný pohyb ruky a prstů, zdravé sezení a hlavně správný úchop tužky. Dětem velmi pomůže, pokud vám co nejdříve začnou pomáhat s vařením, zkusí navlékat korálky, stříhat nůžkami a modelovat. Čím dřív zaměstnáte dětské prsty, tím spíš jim pak psaní půjde od ruky. Správnému psaní se věnuje obor zvaný grafomotorika

Mgr. Martina Simonidesová

lektorka grafomotoriky

Při uvolňování paže v oblasti ramene (hrubé motoriky) dítě drží tužku ve správném úchopu, tužka směřuje za rameno. Zápěstí je mírně prohnuté. Dítě sedí narovnané a nepohybuje tělem.

Prsty vytvářejí přílišný tlak na psací náčiní. Prsty (oblast jemné motoriky) jsou omezené v pohybu a při potřebě delšího a rychlejšího psaní se snižuje rychlost a kvalita písma. Ruka může bolet a je v napětí. Děti "tlačí" a psaní je vyčerpává.

 

Správný úchop. Špetkového úchopu se účastní tři prsty. Palec a ukazováček jsou bříšky prstů proti sobě a prostředníček hranou bříška podpírá psací náčiní zespodu. Prsteníček a malíček jsou přitisknuté k prostředníčku, dlaň musí zůstat volná. Tento úchop je pro ruku nejpřirozenější a nejefektivnější z hlediska pohybu. Všechny ostatní úchopy znesnadňují grafický projev.

Jakýkoliv jiný úchop než špetkový je pro oblast jemné motoriky nevýhodný. Pokud dokonce tužka nesměřuje za rameno, ale od těla, psaní je velmi obtížné. Dítě nemůže psát hrotovým perem, které v této podobě nepíše, a může být omezeno v rychlosti a někdy také v přesnosti. Navíc bude pravděpodobně brzy unavené. Četnost chyb může s délkou textu stoupat.

Správné držení těla při psaní umožňuje volný pohyb paže. Stůl je ve správné výšce, dítě sedí rovně, neopírá se o stůl. Chodidla jsou celou plochou opřena o podlahu. Hlava je mírně předkloněná.

Nesprávné sezení při psaní. Tělo je opřené o stůl a paže se nemůže volně a plynule pohybovat. Takové sezení má obvykle za následek i nesprávný úchop. Tužka směřuje do boku, někdy i od těla. Zhorší se efektivita psaní.

Cvičení ke stažení

Učte děti psát ještě než začne škola! Správné držení tužky je základ. Stáhněte si pár cvičení
z příruček, které koupíte v Albertu.

Grafomotorické příručky

V Albertu koupíte hned několik publikací, které pomohou vašim dětem trénovat správnou techniku psaní, kreslení i zdravý úchop pera.

Jak na správné psaní?

Přihlaste se k odběru novinek

Je třeba potvrdit souhlas s podmínkami.
× zavřít

Od zavazování tkaniček ke psaní

Otázka rozvoje grafického projevu dítěte je v dnešní době velmi naléhavá. Děti přicházejí velmi brzy do kontaktu s moderními technologiemi. Není výjimkou, že dvouleté dítě hraje hry na tabletu nebo telefonu rodičů. V elektronické hře bývá mnoho pohybujících se obrázků, zvuků a bílý papír s pastelkou ji konkuruje jen s obtížemi. Mnoho dětí o kreslení nemá zájem ani v dalším období vývoje. Takové dítě ale také začne chodit do školy a bude se učit psát. V první třídě bude trávit s tužkou v ruce 2-3 hodiny denně. Bez dostatečných zkušeností to může být pro něj obtížné. Dítě by mělo začít intenzivně kreslit nejpozději do pátého roku věku. Pokud kreslení nevyhledává, je to signál, že je zapotřebí grafomotoriku začít cíleně rozvíjet.

Psaní je velmi komplexní činnost. Dítě se naučí bez obtíží běžným způsobem psát, pokud je schopno pohybovat současně ramenem, loktem, zápěstím a prsty. Mělo by mít správný špetkový úchop, který je nejefektivnější z hlediska pohybu prstů. K otázce motoriky také patří schopnost sedět vzpříma, nepolehávat po stole.

Nedílnou součástí rozvoje grafomotorických dovedností je rozvinuté zrakové a sluchové vnímání, koncentrace pozornosti, prostorová orientace, rytmus, řeč a schopnost pracovat na zadaném tématu a práci dokončit.
Podmínkami pro úspěšný rozvoj grafomotoriky jsou vrozené dispozice a také celkový rozvoj schopností a dovedností v prvních pěti letech života. Záleží také na množství a kvalitě podnětů, které jim vychovatelé nabízejí.

Pro dítě je důležitý přirozený spontánní i cílený pohyb jako je běhání, skákání, lezení, házení míčem, jízda na koloběžce, kole. Úroveň rozvoje hrubé motoriky se odráží v jemné motorice. Rozvinutá jemná motorika je základem pro budoucí psaní. Můžeme ji podpořit všemi činnostmi, kde dítě manipuluje s předměty. Může to být pomáhání v kuchyni, krájení, navlékáním korálků, stříhání nůžkami. Děti v tomto období také rády modelují. Je vhodné naučit je vytvářet z modelíny hada, placku, kuličku. Děti můžou pracovat s papírem, mačkat ho, trhat, vytrhávat, skládat, lepit. Jemnou motoriku dítě rozvíjí také při činnostech spojených s oblékáním, zapínáním knoflíků, zipů, druků, pásku a také zavazování tkaniček. 

Ve chvíli, kdy dítě začne mít zájem o kreslení, nabízíme mu pastelky, voskovky, fixy, štětec a vodovky. Z počátku je kreslení pro dítě hra, která mu umožňuje vyzkoušet si vlastní schopnosti a reagovat na životní události. Dospělým dětská kresba nechává nahlédnout do složitých duševních procesů a pychického vývoje.

Dítě, které má dostatek zkušeností se snáze zadaptuje na školní prostředí a bude se cítit úspěšné. Úroveň jeho schopností a dovedností bude odpovídat požadavkům školy. Bude se cítit sebevědomé a  jisté. Přirozeně vytvoří správný úchop, vyvodí a upevní tvary písmen a číslic, bude dostatečně rychlé. Jeho písmo bude úhledné, trefí se do linky a bude ho psaní velmi pravděpodobně také bavit. Když se nám něco daří, tak to obvykle děláme rádi. 

× zavřít