Dvě třetiny domácností v Česku na Velikonoce barví vajíčka (67 %) a zdobí si domácnost velikonočními dekoracemi (63 %), ukazuje exkluzivní průzkum obchodů Albert.[1] Na Karlovarsku a Plzeňsku barví vajíčka dokonce devět domácností z deseti, naopak v Moravskoslezském kraji to není ani každá druhá domácnost (42 %). K nejčastěji dodržovaným velikonočním zvyklostem u nás zároveň patří tradiční koleda s pomlázkou (41 %) a pečení beránků (43 %) a mazanců (36 %).

Češi si mazanec pečou, Moravané si zajdou do obchodu

Zatímco Pražané upřednostňují mazance (45 %), zbytek republiky si raději dopřeje velikonočního beránka (44 %). Nejvýraznější rozdíl panuje na Karlovarsku, kde si bez beránka neumí Velikonoce představit 67 % domácností, naopak mazanec si na velikonoční stůl dá jen třetina (33 %).

Když beránka, tak vlastního – 42 % domácností si beránka peče sama. Na Karlovarsku a Pardubicku dokonce více než polovina. Čtvrtina mladých do 35 let (26 %) si beránka přiveze upečeného od příbuzných. Češi si rádi upečou také vlastní mazanec (38 %), naopak Moravané si pro něj častěji zajdou do obchodu (35 %). Zájem zákazníků o mazance potvrzuje i Tomáš Beran, který se stará o vlastní pekárny v obchodech Albert: „V období Velikonoc si v našich obchodech zákazníci nakoupí statisíce mazanců, více než čtvrtina z nich se navíc peče přímo v našich vlastních pekárnách na prodejnách.“ A dodává: „Právě u nás pečený tradiční mazanec s rozinkami a mandlemi je mezi zákazníky ten nejoblíbenější.“

Znovu narůstající tradicí je pak pečení jidášků. Ačkoliv v celé republice si jidášky na Velikonoce pečou jen 2 % domácností, zájem o ně je nad průměrem jak u generace nad 54 let, tak u mladých mezi 18 a 26 lety.

Na velikonoční nádivku do Plzně a Prahy

Velikonoce jsou svátkem provázaným s řadou kulinářských tradic. Domácnosti za velikonoční pohoštění plánují letos utratit v průměru 1140 korun. Vedle beránků a mazanců patří k tradičnímu pohoštění i velikonoční nádivka. Na Plzeňsku si ji dopřeje každá druhá domácnost (54 %), v Praze téměř každá třetí (29 %). Oproti tomu na Moravě si velikonoční nádivku připravuje jen šest procent domácností.

Mazanec

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


[1] Průzkum Instant Research společnosti Ipsos pro obchody Albert se uskutečnil v březnu 2018 a zúčastnilo se ho 523 respondentů.