I přes narůstající popularitu anglosaského Halloweenu, a to zejména u generace takzvaných mileniálů, loňský průzkum[1] obchodního řetězce Albert ukázal, že devět z deseti Čechů stále dodržuje tradici Dušiček. Lidé při vzpomínce na své blízké chodí na hřbitovy, zapalují svíčky a pokládají věnce a květiny.

Stálý zájem Čechů o svátek Památky zesnulých potvrzují i obchodníci. „V období Dušiček významně roste zájem zákazníků v našich obchodech o sezónní zboží. Vyhledávají tradiční výrobky, jako jsou především svíce, věnce, hřbitovní vázy či květiny,“ upřesňuje Silvie Grusserová, manažerka nákupu sortimentu v obchodním řetězci Albert.

Žlutá chryzantéma – symbol DušičekChryzantéma

Základem dušičkového nákupu zůstávají již tradičně hřbitovní svíce. „Na přelomu října a listopadu jich skončí v nákupních košících našich zákazníků desítky tisíc. Oblibu si rychle získávají zejména olejové svíce, které vydrží hořet až tři dny,“ uvádí Barbora Vanko, mluvčí řetězce Albert.

Roste také zájem zákazníků o přírodní materiály a věnce ze sušených květin, slámy či šišek. Oblíbené jsou rovněž produkty s materiály a návody na vlastní výrobu dekorací, které řetězec Albert nakupujícím nabízí.

Neodmyslitelně patří k Dušičkám již několik let také chryzantémy. „Tradičně největší oblibu mají mezi našimi zákazníky chryzantémy v květináčích od českých pěstitelů. Zákazníci si v Albertu mohou vybrat z celé škály barev, nejoblíbenější ale zůstává dlouhodobě žlutá,“ poznamenává Silvie Grusserová.

Ne Halloweenu, ano dýním

Dušičky nad anglosaským svátkem v tuzemsku neotřesitelně vedou, čtyři z deseti Čechů však vyjadřují sympatie k halloweenským dekoracím z dýní. Tento trend dokládají i prodejní data. „Poptávka po sortimentu dýní v našich obchodech roste meziročně v řádu desítek procent a velký podíl na tom má právě mexická dýně, která je ideální k vydlabávání,“ říká Barbora Vanko.

Kromě velkých mexických dýní Albert nabízí široký sortiment menších jedlých dýní  a rozmanité okrasné dýně. Z druhů vhodných pro přípravu pokrmů řetězec letos zařadil do nabídky exkluzivně atraktivní modrou dýni Hokkaido.


[1] Průzkum Instant Research společnosti Ipsos pro značku Albert se uskutečnil v říjnu 2016 a zúčastnilo se ho 525 respondentů.