Více než třetina z těch, kteří preferují české produkty (90 %), v exkluzivním průzkumu obchodů Albert[1] dále uvedla, že je vnímají jako důvěryhodnější než produkty z jiné země původu. Třetina odpověděla, že chce svým nákupem podpořit místní výrobce a pěstitele. Další pětina zastává názor, že české produkty jsou kvalitnější.

Albert na tuto poptávku odpovídá. V tuzemsku obsluhuje zákazníky již více než čtvrt století a stejně dlouhou dobu spolupracuje s lokálními dodavateli, takže na Velikonoce i během celého roku může zákazníkům nabídnout široký výběr kvalitních českých potravin včetně tradičního pečiva, které k Velikonocům neodmyslitelně patří. „Jsme rádi, že zákazníkům můžeme nabídnout hned několik druhů oblíbených mazanců včetně toho z naší vlastní pekárny,“ říká Tomáš Beran, který má v obchodech Albert na starosti pečivo a dodává: „Každoročně si mazanec do nákupního košíku v našich obchodech vloží statisíce zákazníků. Nejoblíbenějším druhem mazance je tradiční s rozinkami a mandlemi. Velký zájem je také o velikonoční beránky či jidáše. Další tradiční české pečivo, vyrobené pouze na našem území a výhradně z českých surovin, například několik druhů chleba, klasické rohlíky nebo zdobené koláče, najdou zákazníci v obchodech Albert pod označením Česká chuť.  

Češi na velikonoční tabuli preferují české maso a mléčné výrobky

Pokud by si Češi mohli vybrat u jakých produktů je pro ně nejzásadnější český původ, volí maso (29 %). Následuje ho české mléko, sýry a mléčné výrobky, které vybralo 24 procent českých zákazníků. Pro 15 procent dotazovaných je pak nejdůležitější český původ ovoce a zeleniny a 11 procent Čechů považuje za nejdůležitější tuzemský původ vajec.

Nabídka obchodů Albert tak splňuje přání zákazníků, protože odebírá již několik let stálý sortiment masa pouze od prověřených českých dodavatelů. „Zákazníci si u nás mohou koupit například bio hovězí maso či kuřata z farem na Chebsku, Děčínsku, Českolipsku, Litoměřicku a Liberecku,“ říká Robert Birov, manažer nákupu masa v obchodech Albert.

Velikonoční poptávce tradičně dominují suroviny, potraviny a pokrmy, které se pojí s českými a moravskými velikonočními zvyklostmi. „Poptávka po vejcích je oproti zbytku roku přibližně o třetinu vyšší,“ doplňuje Robert Birov, který má v Albertu na starosti i sortiment vajec. „V období Velikonoc nabízíme zákazníkům široký výběr tuzemských vajec. Zejména vejce z volného chovu a v bio kvalitě jsou mezi zákazníky stále populárnější. I letos máme pro zákazníky rovněž připraveny již uvařená a nabarvená vejce,“ dodává Birov.

Při přípravě velikonočního jídelníčku nijak neupřednostňuje nákup českých potravin pouze 10 procent Čechů. Ti volí již vyzkoušené produkty bez ohledu na zemi původu (38 %), preferují zboží v akci či se slevou (26 %) nebo vybírají podle ceny (19 %). Český původ potravin je pak pro Čechy nejméně důležitý u nákupu vody a nealkoholických nápojů (0,6 %), mouky, těstovin a konzerv (0,8 %) a čokolád a sladkostí (1 %).

Velikonoce

[1] Průzkum Instant Research (březen 2019) zpracovala pro Albert Česká republika agentura Ipsos na reprezentativním vzorku 525 respondentů.