Podle dat z aktuálního průzkumu obchodů Albert[1] vyplynulo, že do Nového roku vstoupí s předsevzetím 54 % Čechů, a dokonce šest z deseti Češek. Nejčastěji se novoroční předsevzetí budou týkat hubnutí, zdravějšího jídelníčku a častějšího pohybu.

Odhodlání ke změně se promítá i do lednového obsahu nákupních košíků. „Přestože vidíme, že zákazníci se o zdravý životní styl zajímají čím dál tím více, a to po celý rok, k čemuž se je snažíme také sami inspirovat, začátkem roku se zvyšuje v řádu desítek procent například poptávka po bílých jogurtech,“ říká Barbora Vanko, tisková mluvčí obchodů Albert. „Vůbec největší měsíční poptávku v rámci sortimentu pak v lednu zaznamenáváme u oblíbených semínek, jako jsou chia, goji nebo slunečnicová,“ dodává.

Nejvíce odhodlaní jsou Jihomoravané

V České republice si podle výsledků průzkumu obchodů Albert dávají předsevzetí nejvíce Jihomoravané, a to sedm lidí z deseti. Následují je obyvatelé Pardubického a Jihočeského kraje.  Nejvíce odhodlaní jsou přitom mladší mileniálové ve věku 18 až 26 let. Novoroční předsevzetí si bude dávat 69 % z nich. Lidé této věkové skupiny chtějí v novém roce také více cestovat a vzdělávat se. Češi ve věku 27 až 35 let by si pak přáli umět lépe nakládat s penězi a přestat kouřit. Lidé ve věku 36 až 44 let zase chtějí trávit více času s rodinou.

Chybí motivace a chuť se zavázat

Radikální změně se však ne vždy podaří dostát. 61 % respondentů odpovědělo, že se jim v minulosti podařilo některá předsevzetí splnit, jiná však ne. Pouze 6 % lidí odpovědělo, že splnili všechna svá předsevzetí. Naopak žádné z předsevzetí, které si v minulosti dali, se nepodařilo splnit 13 % dotázaných. Zbývajících 20 % Čechů uvedlo, že si novoroční předsevzetí nedali nikdy.

Podle průzkumu Alberta se pro rok 2019 nechystá k žádnému předsevzetí 44 % respondentů. Podle třetiny z nich postrádá novoroční předsevzetí smysl a třetina dotázaných si myslí, že by předsevzetí nesplnila. Zbývající Češi přiznali, že se nechtějí k ničemu zavazovat, předsevzetí je nemotivuje nebo dokonce stresuje.

 

[1] Průzkum Instant Research (prosinec 2018) zpracovala pro obchody Albert agentura Ipsos na reprezentativním vzorku 525 respondentů.