Vánoce jsou pro české mileniály, tedy mladé lidi do přibližně 34 let, důležitým obdobím, a proto jsou ochotni kvůli němu sáhnout i hlouběji do kapsy. Podle exkluzivního průzkumu obchodního řetězce Albert[1] plánuje čtvrtina mileniálů letos za dárky utratit více než vloni, pětina pak méně. Co se týče nákupu potravin, průměrná částka, kterou jsou ochotní za ně dát, je 3 000 korun. Obíhání obchodů zvládne 66 % mladých během listopadu a prosince.

Dárek v obálce si přeje každý druhý mileniálPrůzkum mileniálové

Průzkum řetězce Albert zjistil, že na rozdíl od toho, co mileniálové vybírají pro své nejbližší, pro sebe originální dárky nechtějí. Zapomeňte na smartphony, severské detektivky či nové džíny.

Mladou generaci sice potěší elektronika (41 %), oblečení (40 %) či knihy (28 %), všechno však prohrává v porovnání s penězi, které si přeje obdržet 44 % dotazovaných.

„Mileniálové mají daleko větší vztah k vánočním tradicím, jen mění jejich charakter,“ říká psycholožka Markéta Švamberk Šauerová. „Finanční hotovost je pro tuto praktickou generaci skutečně důležitá, přestože paradoxně oni sami vybírají dárky pro druhé velmi pečlivě,“ doplňuje Markéta Švamberk Šauerová. 

Typické vánoční ovoce? To exotické

Vánoce jsou jen jednou do roka, a tak není třeba se u sváteční tabule držet zpátky. Alespoň to si myslí 60 % mladých, kteří si plánují štědrovečerní menu vychutnat v jeho typické podobě. Asi čtvrtina dotazovaných hledá nebo preferuje zdravější varianty tradičního pohoštění.

A jaké ovoce je podle mileniálů v Česku typicky vánoční? Vedle tradičních pomerančů a jablek mají mladí s Vánoci spojené především exotické druhy, a to ananas, kaki nebo mango. „Zájem našich zákazníků o různé druhy exotického ovoce dlouhodobě roste, proto se snažíme neustále rozšiřovat nabídku a přinést do našich prodejen ovoce z nejrůznějších koutů světa. Letos na našich pultech najdete například i kiwano, kumquat, marakuju, karambolu či granadillu,“ říká tisková mluvčí řetězce Albert Barbora Vanko. 

Vánoce českých mileniálů

 

[1] Průzkum Instant Research společnosti Ipsos pro značku Albert se uskutečnil v listopadu 2017 a zúčastnilo se ho 520 respondentů.