Průzkum obchodního řetězce Albert[1] ukázal, že typickou podobu vánočky si jinak představují mladí a jinak jejich rodiče. Výrazné rozdíly v preferencích panují i mezi muži a ženami.

Rozinky ven, navrch mandle

Mladí chtějí vánočku, pokud ji vůbec jí, sypanou mandlemi. Pro jejich rodiče jsou zase nepostradatelnou ingrediencí rozinky. České ženy si vedle mandlí a rozinek oblíbily rumovou vůni a chuť vánočky - plná třetina z nich považuje rum za klíčovou ingredienci.

Vedle toho se ale objevuje i opačný trend. Lidé často vyhledávají vánočky, ve kterých typické přísady schází. Více než třetina Čechů rozinky z vánočky vyřazuje. U mladých lidí je to dokonce více než polovina. „V našich obchodech registrujeme zvyšující se zájem o tradiční vánoční pečivo a vánočka není výjimkou,“ říká Barbora Vanko, mluvčí obchodního řetězce Albert. „Zájem je především o typickou máslovou vánočku s rozinkami, sypanou mandlemi, ale zejména v posledních letech roste počet zákazníků, kteří vyhledávají variantu bez rozinek,“ potvrzuje Barbora Vanko.

Ingredience v typickém vánočním pečivu se liší také napříč českými regiony. V severních Čechách například nesmí ve vánočce chybět vlašské oříšky, naopak na Pardubicku by je v těstě hledal jen každý desátý.

Třetina Čechů vánočku kupuje, druhá třetina peče

Vánočku, jakožto jeden ze symbolů tradičních Vánoc, o svátcích nevynechá 85 procent Čechů. Nejčastěji (32 %) si dopřáváme vánočku domácí výroby. Zatímco zástupci starší generace si ji upečou sami, mladí ji nejčastěji dostávají od svých blízkých. Téměř 21 % lidí mladších 26 let ale v průzkumu přiznalo, že vánočku vůbec nejí.

Každý třetí Čech přenechá pečení Vánočky jiným a pro hotový výrobek si zajde pohodlně do obchodu. „Pro zákazníky jsme letos přichystali širokou nabídku vánočního pečiva od českých pekařů. V našich obchodech nakupující najdou vánočky s rozinkami i bez, sypané mandlemi i další,“ říká Barbora Vanko. V hypermarketech Albert si mohou zákazníci vložit do košíku také máslovou vánočku, kterou pekaři připravili od základů a upekli přímo v prodejně.

Vánočka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


[1] Průzkum InstantResearch (listopad 2017) zpracovala pro řetězec Albert agentura Ipsos na reprezentativním vzorku 525 respondentů.