Voda je pro naše tělo nezbytná. Zajišťuje látkovou výměnu a dobrou funkci ledvin. Dostatek tekutin bychom si měli opravdu hlídat a o to více v horkých dnech. Tento úkol může patřit zvlášť u dětí k těm náročnějším. Některé pít moc nechtějí, další zase vyhledávají jenom slazené nápoje, kterých bychom se měli maximálně vyvarovat. Rodiče mají často pocit, že po slazených limonádách děti více pijí a jsou hydratované, ale opak je pravdou. Tyto tekutiny žízeň zvětší, proto je nutí více pít, ale kýžený efekt nezajistí. Kvůli velkému množství chemických látek, převážně kofeinu v kolových nápojích, může dojít ještě k větší dehydrataci. Limonády navíc obsahují obrovské množství cukru,“ vysvětluje Alena Paldusová z programu Zdravá 5.

Ideálním nápojem je čistá voda, neslazené bylinné či ovocné čaje. Naopak zelené či černé čaje vhodné nejsou, protože obsahují kofein. Pitný režim můžeme zpestřit i neperlivou minerální vodou nebo ředěnými stoprocentními džusy. Množství vody, které by děti měly vypít, záleží na věku i hmotnosti. Dále také na pohybové aktivitě a venkovní teplotě. Obecně ale můžeme říct, že by dítě školního věku mělo vypít kolem 100 ml na 1 kg váhy. Důležité je dětem pití připomínat a tekutiny nabízet častěji po menších dávkách.

 

foto nanuky detiNejlepší je názorná ukázka

Pokud dítě odmítá pít jinou než slazenou vodu, udělejte mu názornou ukázku. „Předveďte mu, kolik kostek cukru má sklenice s oblíbenou colou, nebo nechejte kostky cukru rozpustit ve vodě a dejte ji dítěti ochutnat,“ radí Alena Paldusová. V 200 ml tohoto nápoje je přibližně 6-7 kostek cukru. „Dětem je také dobré vysvětlit, že když vypijí sklenici limonády, tak by měly více jak 30 minut běhat, aby spálily získané kalorie,“ doplňuje Alena Paldusová.

 

S hydratací pomůžou i potraviny

Také některé potraviny mohou být zdrojem tekutin a mohou pomoci s hydratací. Nicméně pitný režim zcela jistě nenahradí a nezajistí. Velmi dobrým zdrojem tekutin je ovoce a zelenina, jako například meloun, pomeranč, jahody, jablko, rajčata, okurka. Další dobrou variantou jsou také mléčné výrobky jako jogurtové či kefírové nápoje, domácí dřeně a zmrzliny, teplé i studené polévky nebo ovocné a zeleninové saláty,“ vyjmenovává Alena Paldusová.

Naopak nevhodné jsou veškeré pochutiny jako brambůrky, tyčinky, sladkosti, sušenky a také polotovary. Tyto potraviny totiž kromě nezdravých tuků a cukrů obsahují také velké množství soli, která tělo odvodňuje. Bez ohledu na roční období by je dětský jídelníček neměl obsahovat prakticky vůbec nebo pouze výjimečně.

Kromě hydratace a vhodné stravy bychom měli děti v létě chránit proti přímému slunci, nezapomenout na přikrývku hlavy, opalovací krém a sluneční brýle.

 

 

hydrataceTip na recept, který děti osvěží a také hydratuje

Suroviny na 4 porce (á 200 ml):

60 g čerstvého špenátu (½ vaničky)

2 jablka

1 banán

1 pomeranč

250 g (½ krabičky) kefíru

 

 

Postup:

Ovoce oloupejte od slupky a vhoďte společně se špenátem a kefírem do mixéru. Rozmixujte na smoothie a podávejte. Nejlépe osvěží vychlazené. 

Ovoce v koktejlu můžete obměňovat dle libosti, stejně tak lze měnit i obsažený mléčný výrobek. Místo klasického mléka vyzkoušejte nutričně hodnotnější acidofilní mléko, podmáslí, tvaroh či skyr.

Projekt Zdravá 5

Finále Zdravé 5 je vyvrcholením aktivit pod hlavičkou Zdravé 5. Zkušení lektoři v průběhu roku navštěvují školy, školky a dětské domovy, kde hravou formou seznamují děti se zásadami správného stravování. Unikátní vzdělávací program Zdravá 5, který Nadační fond Albert poskytuje zdarma, každoročně představuje principy zdravého stravování 70 tisícům dětí.