Až 58 % návštěvníků bazénů, rybníků anebo nádrží počítá s tím, že jim při koupání rychle vyhládne. Občerstvení si tak proto nachystají už doma. Nejčastěji si připraví rohlík nebo chleba s oblohou (64 %). Sladkou svačinu si přinese 17 % z těch návštěvníků, kteří si nosí vlastní zásoby. „Občerstvení si k vodě nosí častěji ženy než muži. Něco k snědku si z domova bere až 6 z 10 žen. Ovoce si návštěvníci nosí pouze zřídka. Do své tašky k vodě si jej přidá pouze 6 % respondentů,“ komentuje výsledky průzkumu Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

Bezstarostný nákup jídla u stánku preferuje téměř třetina dotázaných. Až 80 % z nich si vystojí frontu na smažené anebo masové pokrmy jako jsou klobásy, párky v rohlíku či burgery. Různé formy zeleninových pokrmů, třeba vařenou kukuřici nebo grilovanou zeleninu, si objedná jenom 8 % Čechů, kteří si kupují občerstvení na místě. Typickým návštěvníkem takového stánku je podle průzkumu muž ve věku od 27 do 44 let z Prahy.

Alkohol u vody? Raději vodu

Pití dostatečného množství tekutin je při slunění a koupání nevyhnutelné. Podle průzkumu obchodů Albert jsou Češi v dodržování pitného režimu zodpovědní. Nejčastěji si s sebou berou 1,1 – 1,5 litru tekutin na osobu. Téměř tři pětiny z nich sáhnou po obyčejné perlivé či neperlivé vodě. Pivo nebo radler volí 12 % dotázaných, přičemž vedou muži (16 %) nad ženami (7 %). Oblíbený chmelový nápoj pak pijí dvakrát častěji Moravané než Češi.

Po sladké limonádě sáhne až jedna pětina návštěvníků koupališť a vodních zařízení. „V horkých dnech je dobré pít především vodu, kterou si můžeme ochutit například čerstvým ovocem, okurkou či bylinkami. Velmi vhodné jsou přírodní minerální vody, které tělu doplní ztracené minerály při zvýšeném pocení. Pitný režim je možné zpestřit neslazeným čajem nebo domácí šťávou,“ radí Alena Paldusová ze vzdělávacího projektu Zdravá 5 Nadačního fondu Albert.

Dodržování pitného režimu je povinnost

Zodpovědný přístup Čechů k pitnému režimu v průběhu léta potvrzují i nákupní data obchodů Albert. „S příchodem teplého počasí narůstá poptávka po nápojích o desítky procent. Nejvíce se na tom podílejí kategorie minerálních vod a nealkoholických piv, především těch ochucených. Naopak stopku mají ve vedrech džusy,“ vysvětluje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.

K vítanému osvěžení v horkých letních dnech patří zmrzliny a nanuky. Zájem o mražené pochoutky roste v letních měsících až pětinásobně. Podle nákupních dat z obchodů Albert jsou mezi zákazníky nejoblíbenější kusové nanuky na dřívku a kornouty. Dohromady tvoří více než tři čtvrtiny prodejů v této kategorii.