Trendem v toaletních papírech je jednoznačně hebkost a měkkost. Češi nejraději volí ten třívrstvý. „Počty prodaných třívrstvých toaletních papírů za poslední roky neustále rostou. Jejich podíl na celkových prodejích je již téměř 60 %. Naopak zájem o jednovrstvé a dvouvrstvé toaletní papíry klesá,“ komentuje Aneta Jiroutová, manažerka oddělení nepotravinového sortimentu obchodů Albert.

Na vzestupu je také čtyřvrstvý papír. „Přestože čtyřvrstvý toaletní papír je v celkovém srovnání spíše na okraji zájmu českých zákazníků, řadí se k nejrychleji rostoucím zbožím v tomto segmentu,“ říká Jiroutová a dodává: „O tento druh papíru jsme začátkem letošního roku rozšířili i portfolio naší privátní značky, který mezi zákazníky patří k velmi vyhledávaným.“  Současným trendem mezi zákazníky je také rostoucí zájem o zcela ekologicky rozložitelný toaletní papír.

Je libo parfemovaný nebo s obrázkem?

Co se týká vůně, preferují Češi klasiku. „85 % prodaných toaletních papírů je bez parfemace a v bílé barvě. Z parfemovaných toaletních papírů je jednoznačně nejoblíbenější heřmánkový,“ říká Aneta Jiroutová s tím, že zákazníci málokdy ví, že se neparfemuje papír samotný, ale pouze rulička. Limitované edice s obrázky pak hrají prim u zákazníků hlavně na jaře a v zimě.

Z údajů Alberta vyplývá, že spotřebitelé upřednostňují nákup větších balení po 8, 16 nebo 24 rolích. Jejich nákupy mají rostoucí tendenci. Opačný trend je u balení, kde jsou jedna až čtyři role. „Celková poptávka po toaletních papírech je stabilní, s dlouhodobým růstem v jednotkách procent,“ dodává Jiroutová.

Kam i císař pán chodil sám

Vynález toaletního papíru se datuje do 14. století. První toaletní papír byl vyroben pro čínského císaře. Na počátku 17. století se staly běžným toaletním papírem noviny. První toaletní papír podobný tomu dnešnímu, byl vyroben v roce 1778. Továrně balený papír se začal prodávat v roce 1857, o dvacet dva let později se vinul na ruličku. V průběhu 19. a 20. století vznikl perforovaný toaletní papír, papír vícevrstvý, recyklovatelný a vlhčený. Perličkou je reklamní kampaň z roku 1935, ve které firma Northern Tissue představila toaletní papír „bez třísek“.

S vynálezem toaletního papíru se pojí i historie hygienických zařízení. První splachovací toaleta byla vynalezena roku 1596. Bidet o více než sto let později v roce 1710. Vylepšení městských kanalizací v roce 1900 vedlo k jejich rozšíření po celé Evropě. Novinkou moderní doby je tzv. bezpapírová toaleta z Japonska, kombinující toaletu, bidet a sušák v jednom.