Vůně letní dovolené

Přestože pstruh je sladkovodní ryba, pokrmy, jako je tento, nám neodmyslitelně připomínají letní dovolenou se skvělým počasím. A když už máme to skvělé počasí, měli bychom se nakrmit něčím lehčím, abychom se pak mohli ukazovat v plavkách.

Rybí maso je obecně velmi zdravé. Obsahuje malé množství tuku, který je však našemu tělu prospěšný. Bývá totiž také často ordinován jako medicína. Maso je dietní a velmi chutné. Překážku občas ale tvoří spousta kostí, která je ve většině případů v rybách obsažena.

Více práce v kuchyni, méně u stolu

Ve spoustě případů se ryby připravují vcelku. To můžete ocenit v případě, že si někde dáváte rybu, kterou jste ještě neměli, a konečně ji uvidíte na vlastní oči. Ostatně to může vizuálně působit lépe než klasické filety. Velkou nevýhodou upravování a servírování celé ryby jsou kosti, se kterými se na talíři prostě musíte poprat. Leckdy pak talíř vypadá spíše jako po explozi než po konzumaci.

Proto je někdy lepší pokusit se o vykostění ryby před tepelnou úpravou než poté na talíři. Konzumaci byste si přeci měli užít, ne odpracovat. Vykostění ryby ale nepatří mezi nejjednodušší kulinářské úkony. Je třeba trocha zručnosti a také opakovaného tréninku. Učený přeci z nebe nespadl.

Vyříznout z ryby první filet bývá mnohem jednodušší než druhou část. Ta je o něco těžší, protože páteř s kostmi již nedrží na odříznutém filetu, tudíž se hůře odřezává. Pokud vám na filetu zůstanou zbytky kostí, jednoduše je odřízněte.

Barevná zelenina

Ideální přílohou k rybě bývá zelenina, kterou lehce osmahnete na pánvi. Pokud máte pouze jedno prkénko na krájení, doporučujeme nejprve nakrájet zeleninu na požadované kousky, a teprve pak na něm pracovat s rybou. Vyhnete se nezbytnému mytí krájecí plochy.

V případě smažení zeleniny používejte výhradně olivový olej, který jí dodá skvělou chuť. Navíc zeleninu není třeba smažit dlouho, proto se nemusíte bát, že by se olej přepálil. Nezapomeňte ji také dobře osolit a opepřit. Každý druh zeleniny snese jinou dobu smažení na pánvi, proto je dobré tomu přizpůsobit velikost nakrájených kousků a také dobu, kdy danou zeleninu do pánve přidáte.

Pstruh na pánvi za pár minut

Pstruha a všeobecně ryby smažte také výhradně na olivovém oleji. Nemusíte ho tam dávat hodně, stačí vytvořit tenký film na povrchu pánve. Pamatujte ale, že nejprve musíte dobře rozpálit pánev, poté na ni nalít olivový olej, ten taky nechat dobře rozpálit, a až teprve poté můžete začít smažit.

Rybu smažte nejprve vždy kůží dolu. Nesnažte se ji z filetu nijak odstranit. Pod ní se nachází tuk, který se při smažení hezky rozpustí do masa, a dodá mu tím lepší chuť. Rybu je vždy lepší opéct méně nežli více, protože s nedopečenou můžete ještě něco dělat. Naopak vysušenou rybu můžete leda tak vyhodit.

Nezapomeňte, že k rybě neodmyslitelně patří citronová šťáva. Tu musíte mít vždy při ruce. Zároveň k celému pokrmu dobře ladí bylinky, jako například čerstvá petrželka nebo rozmarýn, které celému pokrmu ještě dodají patřičnou svěžest.