Supermarket Mana otevřela nizozemská společnost Ahold v tehdejším Československu ve čtvrtek 6. června 1991. Obyvatelé Jihlavy se stali zákazníky prvního zahraničního řetězce, který začal podnikat na území České republiky. „Ačkoli ještě před otevřením v době rekonstrukce lidé zvědavě nakukovali přes výlohu, vůbec jsme netušili, jak budou reagovat a jestli se jim bude úplné nový typ obchodu líbit. Pohled na zástupy lidí hned první den ale mluvil za vše. Myslím, že prostě chtěli nějakou změnu, obchod, ve kterém si koupí to, co potřebují, v příjemném prostředí, s příjemnými a ochotnými zaměstnanci. A přesně to se nám tenkrát povedlo,“ přibližuje atmosféru tehdejší manažer prodejny Martin Hildemann, který pro Ahold pracuje celých 25 let a dnes se stará o oblast bezpečnosti. V roce 1998 se k populárním supermarketům připojil první český hypermarket Hypernova v Praze-Čestlicích. O rok později už mohli zákazníci vídat supermarkety pod dnes dobře známým názvem Albert. V roce 2005 převzal Ahold na českém trhu 57 prodejen společnosti Julius Meinl, v roce 2014 pak došlo k akvizici obchodů řetězce Spar. Aktuálně společnost Ahold provozuje v Česku více než 300 supermarketů a hypermarketů Albert.

Jeden z největších zaměstnavatelů v zemi

O statisíce zákazníků denně se stará více než 17 000 zaměstnanců prodejen, distribučních center a centrály, čímž se Ahold řadí mezi největší soukromé zaměstnavatele v zemi a umístil se na předních příčkách žebříčku TOP Zaměstnavatelů 2016 zveřejněném Asociací studentů a absolventů. Kromě Hildemanna, který stál u otevření prvního supermarketu, letos oslaví 25 let ve firmě další téměř dvě desítky kolegů, kteří pracují v obchodech jako prodavači, vedoucí týmu či manažeři nebo v různých odděleních centrály. „Ahold mi umožnil profesně vyrůst a učit se nové věci. Za těch 25 let jsem poznal také spoustu kolegů, kteří se uplatnili v mnoha různých oborech,“ komentuje čtvrtstoletí ve firmě Martin Hildemann.

Obchodní řetězec Albert se v souladu se svou strategií významně zaměřuje na kvalitu a čerstvost potravin a dlouhodobě spolupracuje s lokálními dodavateli. I díky tomu společnost Ahold získala již potřetí Národní cenu kvality ČR a jako první tuzemská firma se uchází o nejvyšší stupeň – Evropskou cenu kvality.

25 let s českými spotřebiteli

Podle exkluzivního průzkumu společnosti Ahold* dnes Češi oproti počátku 90. let v obchodech nejvíce oceňují šíři sortimentu (74 %), dostupnost zboží (51 %) a výběr platebních metod (45 %), konkrétně možnost platit za nákup nejen v hotovosti nebo kartou, ale také stravenkami, a to i elektronickými, či poukázkami. Do obchodů dnes zavítá průměrný Čech přibližně 2-3x týdně a při výběru potravin je pro nás víc než kdy dříve podstatný zdravý životní styl Zatímco v minulosti byl tento aspekt rozhodující jen pro pětinu zákazníků, nyní se jím řídí téměř polovina.

Změny v průběhu čtvrtstoletí zaznamenal také obsah nákupního košíku. Jednoznačným důkazem jsou v tomto ohledu například minerální vody. Na začátku 90. let jich průměrný Čech vypil přibližně 16 litrů za rok, během 25 let se však toto číslo vyhouplo až na 55 litrů ročně. Lidé také mnohem více nakupují tropické ovoce. V minulosti byla průměrná roční spotřeba 19 kilogramů, zatímco nyní si průměrný Čech dopřeje 31 kilogramů pomerančů, kiwi či banánů. „Zákazníci mají rádi novinky. Pokud je prodej speciálního sortimentu navíc podpořen i bližšími informacemi o produktech, vidíme z jejich strany velmi pozitivní reakce. Díky tomu roste prodej produktů, které před pár lety téměř nikdo neznal. Avokádo, cuketa, lilek, řapíkatý celer nebo dýně jsou tak dnes již běžnými položkami nákupu českého zákazníka,“ říká Slavomíra Havlinová, manažerka nákupu sortimentu ovoce a zeleniny obchodního řetězce Albert.

Regionální chléb je klenot

Vzrostla také obliba těstovin a rýže, které Češi oproti roku 1991 zkonzumují téměř dvakrát tolik. Preference se změnily i u masa – oblibu si získalo především kuřecí maso, kterého si dopřejeme téměř 25 kilogramů za rok.**

Naopak stálicemi nákupních košíků jsou rohlíky a chleba. Albert byl vůbec prvním obchodním řetězcem v ČR, který navázal spolupráci s regionálními pekaři. Dnes jich prodejny zásobuje šest desítek. Obchody tak nabízí toto typické české pečivo s malými odlišnostmi, na které jsou zákazníci jednotlivých regionů zvyklí. „Víme, že pro zákazníky je ten jejich místní chléb vždy regionálním klenotem, a jsme proto moc rádi, že jim ho ve spolupráci s našimi lokálními dodavateli můžeme v obchodech Albert nabídnout,“ doplňuje Milan Mrázek, manažer nákupu pečiva obchodního řetězce Albert.

Infografika

 

*Průzkum Instant Research společnosti Ipsos pro Ahold se uskutečnil v květnu 2015 a účastnilo se ho 500 respondentů starších 40 let.

**Zdroj: Český statistický úřad