Základem správného stravovaní je pestrost, zásadou zdravého hubnutí pak odhodlání. „V první řadě je nutné upravit stravovací návyky, pokud však chcete redukovat váhu a cítit se lépe, nezapomínejte také na pohyb, ten hraje ve zdravém hubnutí nezastupitelnou roli. Důležitá je zejména pravidelnost pohybové aktivity, která vede ke zrychlení metabolismu a brání takzvanému jo-jo efektu. Častou chybou redukčních diet bývá také nedostatek bílkovin a nedodržování správného pitného režimu,“ říká RNDr. Pavel Suchánek, odborník na výživu a spolupracovník programu Zdravá 5 Nadačního fondu Albert.

Letní měsíce plné čerstvého ovoce i zeleniny a mnoha možností k výletům a sportování jsou pro začátek zdravého hubnutí ideálním obdobím. Kromě ztracených kil vám bude odměnou také získaná energie pro vaše oblíbené aktivity.

Co by nemělo v jídelníčku chybět

1. Jídelníček by měl být co nejpestřejší, jen tak v něm nebude chybět nic důležitého. Kromě ovoce a zeleniny by rozhodně neměly chybět mléčné výrobky, vejce, různé druhy libového masa a samozřejmě ryby, a to spíše ty tučnější. Pro začátek pomůže, když si jídelníček budete zapisovat.

2. Nejčastější chybou bývá nedostatek bílkovin ve stravě, které jsou pro zdravé hubnutí velmi důležité.

3. Udělejte ze zeleniny a ovoce součást každého denního jídla. Kromě čerstvých salátů si zeleninu dopřejte i restovanou, grilovanou, ve formě polévek nebo zeleninových krémů.

4. Nevynechávejte tuky, vybírejte však jen ty dobré, to znamená tuky rostlinného původu a ryby, které jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin. Preferujte oleje bohaté na omega-3 mastné kyseliny, tedy olej řepkový, lněný, konopný, z vlašských ořechů a samozřejmě oleje ve formě grilovaných tučných mořských ryb.

5. Vybírejte si jogurty do 3,5 % tuku a sýry kolem 30 % tuku v sušině.

6. Dbejte na dostatečný pitný režim a dávejte přednost neslazeným nápojům.

7. Nezapomínejte na pravidelnou pohybovou aktivitu, a to alespoň 60 minut každý den nebo 90 minut jednou za dva dny. Pohyb spolu s bílkovinami zrychluje váš metabolismus a brání jo-jo efektu.

Co z jídelníčku vyřadit

8. Zapomeňte na smažená jídla a pokrmy připravované na větším množství tuku.

9. Vyhýbejte se uzeninám, výjimku tvoří kvalitní libové šunky.

10. Odepřete si dortíky a sladkosti. Když už mlsat, tak müsli tyčinky bez polevy, nejlépe bílkovinné, nebo kousek čokolády s vysokým procentem kakaa.

 

RECEPT: Kostkovaný salát

aa·         ½ vodního melounu                    

·         2 avokáda           

·         200g sýru feta                 

·         1 vanička řeřichy            

·         1 červená cibule  

·         pár snítek máty               

·         pár snítek pažitky            

·         sůl            

·         pepř                     

·         olivový olej

 

Meloun, avokádo i sýr pokrájejte na stejně velké kostičky. Na servírovací talíř je na přeskáčku vyskládejte vedle sebe, posypte řeřichou, cibulí, mátou i pažitkou, osolte a opepřete a případně zastříkněte olejem.

 

TIP: Pomazánky lehké jako pírko

Zpestřit a odlehčit jídelníček můžete také díky produktům z řady Veggie, která je v obchodech Albert připravena nejen pro vegetariány a vegany. Z široké nabídky neotřelých chuťových kombinací zeleniny, luštěnin, ovoce, bylinek a koření si vybere každý. Bio pomazánky chutnají skvěle třeba na celozrnném pečivu nebo jako dip ke grilované zelenině.

bbAlbert Veggie bio pomazánka s rajčaty a olivami

Albert, cena: 29,90 Kč

 

 

 

 

ccAlbert Veggie bio pomazánka s cizrnou a s mangem

Albert, cena: 29,90 Kč

 

 

 

 

 

Zdravá 5 na cestách po celém Česku

Zdravá 5 je unikátní celorepublikový vzdělávací program pro základní i mateřské školy. Zaměřuje se na zdravý životní styl s důrazem na stravování. Lektoři Zdravé 5 seznamují žáky v rámci dvouhodinového bloku zábavnou a interaktivní formou se zásadami zdravého stravování. Nadační fond Albert poskytuje školám vzdělávací program zdarma a přihlásit se může kterákoliv česká základní nebo mateřská škola. Během uplynulého školního roku navštívili lektoři celkem 3674 tříd a možnost zúčastnit se mělo přes 74 tisíc dětí. Program Zdravá 5 je realizován společností Ahold již od roku 2004 a za tu dobu vyškolil statisíce žáků po celé České republice.

Více informací naleznete na stránkách www.albert.cz nebo na www.zdrava5.cz