Jak na čokoládu

Kakaovník, který stojí u zrodu čokolády, najdete na plantážích v zemích s tropickým podnebím. Mezi tradiční pěstitele kakaovníku patří například Ekvádor a Venezuela. Najdete ho však i na Filipínách, v Indonézii nebo Ghaně. Plody kakaovníku rostou přímo na kmeni nebo tlustých větvích a velikostí připomínají tlustou okurku. Plody pak obsahují kakaové boby, které jsou nezbytné pro výrobu čokolády.

Kakaové boby je nutné nejdříve usušit a pročistit od nežádoucích příměsí. Poté projdou plody tříděním a mletím, při čemž vzniká kakaová hmota, ze které se lisováním získává kakaový prášek a kakaové máslo. Posledním důležitým krokem je proces konšování. Ten vylepší aroma a strukturu čokolády. Během tohoto procesu je také možné do čokolády přidat další příchutě zlepšující její chuť a kvalitu.

Kvalitní čokoláda by měla obsahovat kakao, kakaové máslo, cukr a vanilku, mléčná pak navíc obsahuje sušené mléko. Pravá čokoláda nesmí obsahovat tuk, ale právě kakaové máslo. Je potřeba si prostudovat etiketu výrobku, na které je vše uvedeno,“ vysvětluje Josef Macháček ze společnosti Chocoland. Tento dodavatel zásobuje čokoládovými produkty také prodejny Albert.

Zdravá čokoláda

Čokoláda ale nepředstavuje zakázanou pochoutku pro zastánce zdravého životního stylu. Kvalitně zpracovaná čokoláda obsahuje řadu vitamínů a minerálů a díky svému složení prospívá celkové pohodě těla. Spotřebou čokolády se Česká republika řadí mezi evropský průměr. Statistiky uvádějí, že průměrně sní každý Čech 6 kilo čokolády za rok*. Poptávka po této dobrotě navíc každým rokem mírně roste. „Mezi zákaznicky nejoblíbenější typy patří bezesporu tradiční mléčná a oříšková čokoláda. Zvyšuje se ale také poptávka po čokoládě s vysokým obsahem kakaa,“ uvádí Dagmar Krausová, tisková mluvčí obchodního řetězce Albert.

pralinky aexcoříšková čoko basicčoko pomeranč aexcPro oslavu Mezinárodního dne čokolády si v Albertu můžete vybrat ze širokého sortimentu kvalitních mléčných i hořkých čokolád. Najdete zde například různé druhy čokolády vlastní značky BASIC nebo Albert Qality, které jsou skvělé pro rodinné mlsání. Navíc jsou velmi oblíbené mezi zákazníky hledající skvělý poměr kvality a ceny. Po vyčerpávajícím dni v práci nebo jako dárek se bude hodit také výborná hořká čokoláda s pistáciemi nebo exotickou příchutí pomeranče, belgické pralinky nebo ořechy či višně v čokoládě. To vše Albert nabízí jako delikatesu pod vlastní značkou Albert Excellent. 

Všechny čokolády vlastních značek BASIC, Albert Quality a Albert Excellent jsou držitelem certifikace UTZ a na našich webových stránkách je možné jednoduše dohledat jejich původ. V rámci UTZ certifikace je velká podpora věnována ekologii, zlepšení vzdělání a tím podnikání pěstitelů, což přímo zapadá do ideologie trvale udržitelného obchodování,“ doplňuje Dagmar Krausová.

Pravá mexická čokoláda

Čokoláda původně vůbec nebyla sladkou pochoutkou. Jako první objevili chuť kakaových bobů Aztékové a Mayové. Ti z nich připravovali placky nebo horký hořký nápoj. Ten dochucovali například vanilkou nebo chilli papričkami. Teprve Evropané začali přemýšlet, jak čokoládu dochutit a postupně ji začali doplňovat dalšími přísadami. Zpočátku šlo hlavně o med, díky kterému čokoláda získala sladkou, dnes dobře známou chuť. I dnes si ale můžete zkusit připravit originální čokoládu tak, jak jí připravovali obyvatelé Střední Ameriky už před stovkami let. Na horkou chilli čokoládu budete potřebovat:

  • 100 ml mlékachilli čokoláda recept
  • 2 menší chlli papričky
  • 1 lžíci medu
  • 100 g 70% tmavé čokolády
  • 100 g 30% mléčné čokolády
  • 1 kelímek smetany ke šlehání

Do malého hrnce nalijte mléko, přidejte 1 nasekanou chilli papričku a nechte přes noc louhovat. Druhý den přidejte k mléku jednu lžíci smetany a med a přiveďte těsně pod bod varu. Sejměte z ohně, vyndejte kousky papričky, přidejte obě nalámané čokolády a míchejte, dokud nezískáte krásně hustou horkou čokoládu. Tu pak rozdělte do dvou kalíšků a podávejte s ušlehanou šlehačkou, ozdobenou kousky nakrájené druhé chilli papričky.

Recept najdete na www.albert.cz.

* Zdroj: průzkum MEDIAN, Market & Media & Lifestyle -TGI, 2. kvartál 2014 a 3. kvartál 2014