Celorepublikový projekt Jarmarky s Albertem byl dovršen v sobotu 8. prosince v Praze. Stejně jako v dalších pěti městech České republiky, i zde děti z dětských domovů prodávaly vlastnoručně vyrobené produkty, které byly součástí celoročního projektu zaměřeného na finanční gramotnost dětí. Díky Nadačnímu fondu Albert a obecně prospěšné společnosti Spolu dětem se děti celý rok učily porozumět procesu cesty výrobku na trh – od jeho výroby, přes návrh financí, propagaci stánků až po samotný prodej.

Výsledkem jejich snažení je neuvěřitelných 101 040 Kč, které děti vydělaly na Jarmarcích v Ostravě, Olomouci, Brně, Plzni, Teplicích a již zmíněné Praze. Celkem se projektu zúčastnilo 18 dětských domovů, přičemč tržby každého z nich se pohybovaly v rozmezí
od 4000 do 10 000 Kč. „Očekávání dětských domovů se splnila na sto procent a z celého průběhu Jarmarků s Albertem jsme nadšeni,“ říká Petra Režná, programová manažerkaNadačního fondu Albert. „Příští rok chceme akci určitě zopakovat, a pokud to bude možné, i rozšířit do dalších regionů.Kromě samotného projektu bych za Nadační fond Albert také ráda propojila spolupráci mezi dětskými domovy a prodejnami Albert, která v minulosti díky Bertíkum fungovala“ dodává Petra Režná.

Více o projektu

Projekt Jarmarky s Albertem je unikátní v tom, že umožňuje dětem nabyté znalosti z oblasti finanční gramotnosti uplatnit v praxi. „Každé dítě potřebuje zjistit, jakou hodnotu mají peníze. Nejlépe si to uvědomí právě při tom, když si je samo vydělá. Když pozná množství úsilí, které muselo vydat, aby přišelo k výdělku. To jsou cenné zkušenosti, které děti z dětských domovů určitě uplatní i ve svém dalším životě,“ jmenuje jeden z benefitů podobných programů Naďa Dittmannová, ředitelka organizace Spolu dětem. S touto formou vzdělávání se ztotožňuje i Petra Režná: „Dát dětem v dětských domovech peníze nebo dárky je jednoduché, ale jejich budoucnost to nevyřeší. Proto raději vymýšlíme programy, do kterých se mohou aktivně zapojit a něco dokázat. To, že na vlastní kůži okusí obchod se vším, co obnáší, jim třeba pomůže při rozhodování, kam se budou ubírat ve své kariéře.“

Dalším pádným argumentem pro rozvoj podobných aktivit je i fakt, že velká část dětí se do dětského domova dostane i proto, že jejich rodiče s penězi moc dobře hospodařit neuměli. A i když s nimi děti nevyrůstají, zůstávají pro ně stále velmi silným vzorem. Proto je podle Nadi Dittmannové pomoc v podobě Jarmarků s Albertem v tomto ohledu nenahraditelná, a to nejen pro děti, ale i jejich vychovatele, kteří s nimi na téma peněz hovoří.

Děti, které si prodej i přípravu celé akce vyzkoušely, mají nyní střízlivější pohled na to, jak se peníze vydělávají a co vše je nutné při prodeji zařídit. Obě organizátorky se shodují, že díky podobným projektům se děti mohou vyhnout nepříjemným finančním problémům, a naopak si do života odnesou cenné informace z oblasti finanční gramotnosti.