Nákupy v obchodě i vlastní pěstování

Podle průzkumu nakupuje většina lidí nejčastěji ovoce a zeleninu v supermarketech a hypermarketech. Tento trend je patrný především ve městech, které mají více než 20 000 obyvatel. Až 80 % obyvatel středních a velkých měst nakupuje ovoce a zeleninu nejčastěji v obchodních řetězcích. S rostoucí velikostí místa bydliště pak podíl nákupů v marketech ještě více narůstá.

Naopak lidé z měst a vesnic do 5 000 obyvatel nakupují ovoce a zeleninu v marketech méně. Zmíněné potraviny si z obchodu domů průměrně přinese jen necelých 60 % z nich. Z průzkumu dále vyplývá, že v menších městech a vesnicích si přibližně pětina obyvatel pěstuje vlastní ovoce a zeleninu sama.

Nejdůležitějším kritériem zůstává cena

Podobně jako u jiných potravin, také u ovoce a zeleniny je nejdůležitějším kritériem při výběru cena. Zákazníci se na ni zaměřují přednostně. Významnou roli při nákupu však hraje rovněž poměr kvality a ceny dané potraviny. Čím dál více zákazníků se ale zajímá o zemi původu dané potraviny. Ta má sice v porovnání s cenou a kvalitou menší důležitost, ale sleduje ji většina nakupujících. Naopak zájem o odrůdu není pro většinu respondentů velký.

České potraviny u zákazníků vedou

Z uvedeného průzkumu také vyplývá, že tři čtvrtiny lidí sledují při nákupu ovoce a zeleniny zemi původu. Zároveň se zemí původu vyhledávají české potraviny, které preferuje téměř 90 % zákazníků. Výrazně více preferují české potraviny především ti, kteří si pěstují vlastní ovoce a zeleninu.

O průzkumu

Kvantitativní celorepublikový průzkum „Ovoce a zelenina ve stravování dětí“ zpracovala pro obchodní řetězec Albert výzkumná agentura IPSOS. Průzkum probíhal od 29. srpna do 4. září 2014 na reprezentativním vzorku 509 respondentů, mezi nimiž byli rodiče dětí ve věku 6 až 12 let.

Infografika 3