Pravidelná dopolední i odpolední svačina pomáhá tělu doplnit energii, zlepšuje soustředění, oddaluje únavu a také zamezuje večernímu přejídání. Aktuální průzkum* maloobchodního řetězce Albert ukazuje, že Češi vyrážející na výlety si důležitost svačin uvědomují. Podle něj si více než tři čtvrtiny (76 %) českých výletníků na cesty jídlo přibalí.

Svačinou číslo jedna je obložené pečivo

U téměř poloviny (47 %) těchto respondentů bychom v tašce či batohu našli obložené pečivo a oblíbené jsou také sladkosti (19 %). Pomalu se vytrácí kdysi typická svačina – řízek s chlebem. Ten si připravuje jen 12 % lidí. Podle průzkumu jej Češi vyměnili například za vitamíny, 16 % z nich totiž svačí čerstvé ovoce.

Lidé, kteří na výlety svačinu z domova nevozí (24 % respondentů), si v naprosté většině případů (90 %) něco k snědku koupí po cestě. Pouze tři procenta Čechů uvedla, že nesvačí vůbec.

Podpora zdravého životního stylu a především zdravého stravování patří mezi hlavní pilíře aktivit Nadačního fondu Albert. „V obchodech Albert najdou zákazníci pestrou nabídku čerstvých potravin od lokálních dodavatelů, které se skvělé hodí k přípravě svačin. Vybírat mohou z rozmanitého sortimentu pečiva, mléčných výrobků, včetně těch bezlaktózových, ovoce i zeleniny,“ říká Barbora Vanko, mluvčí obchodního řetězce Albert.

Jídlo a pití patří dohromady

Během dne je vedle pravidelného přísunu potravin potřeba myslet také na pitný režim. Naše denní bilance tekutin by se měla pohybovat kolem 2,5 litru, při letních teplotách nebo fyzické zátěži pak ještě o něco víc. Mýtus o doporučení nepít během jídla kvůli ředění trávicích šťáv vyvrací RNDr. Pavel Suchánek, odborník na výživu a spolupracovník programu Zdravá 5 Nadačního fondu Albert: „Dostatek tekutin během jídla naopak zlepšuje schopnost trávicího traktu jídlo rozmělnit. Ve výsledku se potravina tráví daleko lépe.“

Nejlépe našemu organismu prospívá čistá pramenitá voda, sáhnout lze po neslazeném čaji. Kvalitním zdrojem tekutin je také ovoce. Například vodní meloun obsahuje až 90 % vody.

 

* Průzkum Instant Research společnosti Ipsos pro značku Albert se uskutečnil v červenci 2016 a zúčastnilo se ho 500 respondentů.