Free from (lepek)

Ačkoli se to tak nemusí na první pohled zdát, je mezi námi spousta lidí, kteří musí dodržovat bezlepkovou dietu. Samotné téma bezlepková dieta je na celé knihy, ale pro nezasvěcené je třeba říci alespoň pár základních informací.

Mezi potraviny, které obsahují lepek, řadíme obilniny, jako je pšenice, žito, ječmen, oves a dále veškeré výrobky (nejen) z jejich mouky, těstoviny, vločky, kroupy nebo také rostlinné maso seitan. Obecně by si lidé držící bezlepkovou dietu měli dát pozor na složení polévek, omáček, dresinků, majonéz, dochucovadel, uzenin, paštik, zmrzlin, cukrovinek a spousty dalších výrobků.

Bezlepková bábovkaAby nebyli lidé držící bezlepkovou dietu ochuzeni domácí dobroty, máme pro ně recept na citronovou bábovku.

Přichází tedy otázka, co vlastně tito lidé mohou jíst? I když se to nemusí zdát, je toho spoustu. Mezi bezlepkové potraviny řadíme brambory, rýži, kukuřici, pohanku, sóju, luštěniny, jáhly apod. Z těchto výrobků lze také vyrobit mouku, tím pádem i alternativní druhy pečiva. Problémem je spíše cena hotových bezlepkových výrobků, která nebývá vůbec nízká.

Co se týče vaření, velice přátelská pro bezlepkovou dietu je například vietnamská kuchyně používající rýžové nudle, rýžový papír a nezahušťující omáčky moukou. Teď ale nemám na mysli bistra s jejich kachnami patnácti vůní apod., ale autentické rodinné restaurace na úrovni.

A pokud hledáte inspiraci na bezlepkové recepty, určitě ze sladkého vyzkoušejte mrkvové muffiny nebo citronovou bábovku, k televizi si upečte čedarové sušenky a na večeři si dopřejte bezlepkové špagety s krevetami, rajčaty a strouhankou.

Rajčata – ovoce či zelenina?

Rajčata jsem nakousl v posledním jmenovaném receptu a teď se na ně podívám více, protože právě nastal jejich správný čas. Otázkou však je: patří rajčata mezi ovoce nebo zeleninu? Přirozeně bychom je nejspíše přiřadili mezi zeleninu, pojem rajské jablko nám ale nastiňuje druhou stránku věci.

O rozřazení tohoto krásného červeného plodu se dlouhá léta vedly a možná ještě vedou spory. Evropský parlament ale v roce 2011 přiřadil rajčata mezi ovoce, naopak v některých státech v USA je dodnes považují za zeleninu. Z botanického hlediska vše zas nahrává spíše ovoci. Lidé v tom tedy mají dodnes zmatek. Pro mě je hlavní, že se s rajčaty dá pracovat hlavně v kuchyni.

Existují spousty druhů rajčat. Mezi moje oblíbené druhy patří tyto: Juanita – sladká cherry rajčátka, se kterými se skvěle pracuje. San marzano – jihoitalská podlouhlá menší rajčátka podobné chuti jako předešlá. Kumato – temně hnědá rajčata, která jsou sladší než klasická masitá zároveň pevnější.

Čemu já nikdy neodolám, jsou sušená rajčata. Můžete si je připravit i doma. Dále bych vám určitě doporučil rajčatovou polévku s gremolatou nebo lehký rajčatový salát s jarní cibulkou.

Recepty z rajčatDalší tipy na přípravu rajčat naleznete ve speciálním článku Jak připravit rajčata.

Letní zelenina

Zelenina, která patří k létu jako ulitá, je cuketa. Pokud tradičně celé léto strávíte grilováním, můžete si od masa odpočinout právě díky cuketě. Grilovaná cuketa skvěle doplní masové hody. Nebo můžete rovnou jako přílohu ugrilovat směs zeleniny. A když vám dojde inspirace na klasická jídla, skočte po cuketové polévce s čerstvým oreganem nebo thajském červeném karí s kuřetem.

Další mojí oblíbenou zeleninou je pro někoho nenápadná šalotka. Mám rád její česnekovou vůni a ve spoustě případů ji můžete nahradit za cibuli. Šalotku najdete také ve zmíněném receptu na cuketovou polévku.

Letní ovoce

Mezi letní ovoce bych vybral zahradní jahody, lesní borůvky a maliny a také třešně. Zejména třešní je v létě vždy dostatek. Často roste na vaší zahrádce či zahrádce příbuzných a známých nějaká ta třešeň. A pokud máte třešní dostatek, můžete vsadit na osvědčenou klasiku a uvařit například třešňový džem. Nebo marmeládu? Za mě vede i pečený třešňovec, takže můžete i zvolit ten.